{ "title": "Turbo Ne İşe Yarar", "image": "https://www.neiseyarar.gen.tr/images/turbo-ne-ise-yarar.jpg", "date": "20.01.2024 06:39:50", "author": "irfan özen", "article": [ { "article": "
Turbo ne işe yarar? Turbonun temel amacı daha az yakıtla, motordan daha fazla güç ve tork elde etmektir. Ekzoz gazı içinde bulunana atık eneriyi motora geri gönderir. Silindire püskürtülen yakıt, o oksijenle karışarak yanma verimliliği de artmış olur.

Turbonun gücünü çok daha artırmak için “intercooler” (Ara soğutucu) adı verilen bir sistem daha eklenmiştir. Turbodan çıkan havanın ısısı yaklaşık 160ºC'dir. Bu hava, intercooler'dan geçirilip, soğutularak havanın yoğunluğunun artırılması sağlanır.

Intercooler kullanımından dolayı egzoz gazı çıkışının iyileştiği gibi motor verimi artmış ve turbo'dan geçen hava motora girmeden önce soğuduğu için ısıl gerilimlerde düşerek motor performansı dahada artırılır.

Turbo motora neden ihtiyaç duyulur?

Şirketler turbo motordan daha çok yararlanmak istiyor. Türkiye'de üretilen 1.3 ve 1.5 dizel motorları turbo motor güçlendirmesi yapılarak piyasaya sunuluyor. Çünkü motor hacmi düşük olan araç, turbo motor olmadığı için çok hantal oluyor, istenilen performansı veremiyor. Dolayısıyla piyasada da pek tuunamıyor. Turbo motor ilaveli bir araç 2500 devirden sonra devreye girdiğinde aracın performansını çok fazla artırıyor. Bundan dolayı turbo destekli motorlu araçlar piyasada daha çok talep görüyor.

Turbo motor kullanma esasları

Turbo motorlarda, motorun çalıştırılması ve durdurdurulması esnasında motoru rolantide çalıştırıp, bir sure beklenilmesi gerekmektedir. Buna dikkat edilmelidir. İlk çalıştırmada motor yağ basıncı ihtiyaç duyulan seviyeye gelinceye kadar (20 saniye kadar) rölanti devrinin üzerine çıkılmaması, vites boş pozisyonda iken gaz pedalına yüklenilmemesi soğuk havalarda bekleme süresinin biraz artırılması gerekir. Çünkü tubonun çarklarına henüz motor yağı gelmediği için turbo çarkları yağsız dönmeye başlar ve hasar görür. Aynı şekilde Uzun bir yolculuktan döndükten sonra motoru hemen durdurmayın birkaç dakikat vites boşta rölantide çalıştırın. Sebebi, motor stop ettikten sonra bile turbo kanatlarının dönmesi devam eder, turbonun çarkları motor yağıyla beslenemediği içinde turboda hasar oluşur. Yoğun ve yorucu bir işten sonra, dinlendiğimizde nabzın hala attığını fark ederiz. Turbo motorların durumu da buna benzemektedir.

Turbo motorların sınıflandırlması

Teknolojinin gelişmesiyle turbolarda gün geçtikçe gelişiyor. Bu sayede 1.0 litre altındaki motorlarda bile 1 tonun üzerinde araca yetecek güç üretilebiliyor. Turboların sınıflandırılması aşağıda gibidir.

Turbo büyüklüğü ve flanş tipine göre sınıflandırma

Turbonun hava emiş miktarına ve egzoz sistemine birleştiği flanş tipine göredir.

Rulmansız Turbo

Yaygın ve ucuz tip turbodur. Türbinin mile birleştiği yerde yüzüğe benzer bir yatak vardır. Ucuz ve tamir edilmesi nedeniyle, otomobil üreticileri tercih eder.

Rulmanlı Turbo

Rulmanlar sürtünmeyi azalttığı için dönme hareketi kolaylaşır ve türbin pervanesi %30 daha hızlı dönerek çok daha fazla hava emer.

Turbonun adedi ve teknolojisine göre çeşitlendirme
" } ] }