{ "title": "Karbüratör Ne İşe Yarar", "image": "https://www.neiseyarar.gen.tr/images/karburator-ne-ise-yarar.JPG", "date": "19.01.2024 20:14:24", "author": "Nuray sağır", "article": [ { "article": "Karbüratör Ne İşe Yarar, Karbüratör, içten yanmalı motorlarda motorun silindirlerinde yanacak benzin-hava karışımını sağlayan aygıttır. Pistonların silindirdeki emiş gücüyle çekilen hava, karbüratörün içinden geçerken bir miktar benzini de beraberinde sürükleyerek onu buharlaştırır. Oluşan gaz karışımı silindirlere girerek bujilerden saçılan kıvılcımla ateşlenir. Karbüratör, çekilecek havayı ve karışacak benzinin oranını düzeneklerle otomatik olarak ayarlar. On dokuzuncu yüzyılın sonuna doğru çıkan ilk karbüratör, bu karbüratör yüzey karbüratörü diye adlandırılırdı. Bunlarda hava, yakıtın yüzeyi üstünden geçirilerek emilir, böylece havayla karışarak yanan bir karışım oluşturan yakıt buharı motora verilirdi. Daha sonra geliştirilen fitilli karbüratör de yüzey karbüratörü gibi çalışırdı, fakat bunlarda hava yakıtın üstünden değil bir uçları yakıta batırılmış fitillerin üstünden geçerdi. Yakıt, fitillerden buharlaşarak havayla karışırdı. Buharlaşmayı kolaylaştırmak amacı ile motordan gelen sıcak havadan yararlanılırdı. Günümüzde kullanılan iki temel karbüratör türü geliştirinceye kadar, bu karbüratörler kullanılmıştır.

Karbüratör Çeşitleri; Havanın akış yönüne göre karbüratörler iki çeşittir.
Boğaz sayısına göre karbüratörler
Karbüratör ne işe yarar, Karbüratörün görevi, yakıt buharı ve hava karışımını aracın yük ve hızına göre sağlamak ve ölçmektir. Motor ısısı, hızı ve yükü dolayısı ile mükemmel bir karışımı sağlamak çok zordur. Motor soğuk ve rölantide çalışırken karbüratör bir miktar zengin yakıt karışımı gönderir. Gaz plakası kapalı ve hava filtresinden gelen hava jikle plakası tarafından kısılmışsa, motorun emişi rölanti memesi tarafından arttırılır. Vakum içindeki yakıt seviyesi, şamandıra ile sabit seviye haznesindeki benzini çeker, hız için gaza basınca daha fazla yakıt sağlanır. Pedal bağlantısı, jikle plakalarını açarak içeriye hava doldurur. Bu işlem memelerden ilave yakıt gelmesini de sağlar. Karbüratörün ortasındaki dar boşluktan geçen hava, memelerin emme yaparak yakıt almaya devam etmesini sağlar. Sabit seviye haznesindeki benzin seviyesi düşünce şamandırada aşağı düşer ve yakıt borusunu açar, böylece karbüratör içine yeni yakıt almış olur.

Karbüratörün Devreleri
  • Jigle devresi; Soğuk havalarda, motorun kolay çalışmasını sağlayan devredir.
  • Rölanti devresi; Aracın gazına basmadan kendiliğinden çalıştığı devredir.
  • Kapış devresi; Birden gaza basıldığında karbüratörden silindire ek yakıt gönderen devredir.
  • Yüksek hız devresi; Gaz pedalına basıldığında, karbüratörden silindire yakıtın gittiği devredir.
  • Güç devresi; Gaz pedalına basıldığı andaki devredir. Gaz pedalına basılmasına göre karbüratörden silindire giden yakıt ve hava karışımının miktarını ayarlamaktadır. İyi günler.
" } ] }